Škoda - Le tour du Sofa!

In opdracht van Achtung ontwikkelde WebHare de populaire second screen game 'Le Tour du Sofa' van autofabrikant ŠKODA (sponsor Tour de France). Met deze game reageerden tourliefhebbers vanaf de bank op live gebeurtenissen tijdens de Tour de France 2012 en voorspelden zij het verloop van de etappes. 

De real-time second screen game werd gebruikt om meer interactie te creëren tussen de Tour de France en televisiekijkers. Wielerexpert of niet, iedereen kan meespelen! Echte gebeurtenissen in de tour (zoals een crash of overstekende koeien) worden gesynchroniseerd in het spel. Door hier snel op te reageren, verdienen spelers punten. Net als met het voorspellen van sprints, beklimmingen en finishes. Spelers konden strijden tegen Facebookvrienden of het hele land, voor de grote hoofdprijs: als VIP naar het finish weekend van de Tour de France, en als extraatje een gloednieuwe ŠKODA Citigo. 



FANTASTISCHE RESULTATEN


De game werd ontwikkeld voor het web (geschikt voor iedere browser) en als app voor iOS en Android, zonder het gebruik van Flash, maar geheel in HTML5. Le Tour du Sofa kreeg maar liefst 290.000 bezoekers, waarvan 12.000 actieve spelers die het spel downloadden. 90% van de spelers vond het spel eenvoudig te spelen, niet saai en 60% zou volgend jaar weer meespelen. Gemiddeld speelden spelers 1,5 uur achter elkaar. Een fantastisch resultaat! 


PRIJZEN EN NOMINATIES

Met deze innoverende techniek won ŠKODA Tour du Sofa een uitgebreide reeks prijzen en nominaties in 2013:

  • Maar liefst 3 zilveren SpinAwards in de categorieën Interactieve TV & Online Video, Game en Crossmedia.
  • Een Cannes Lion Bronze (Mobile)
  • ADCN Lamp Silver (Interactive/Tablet)
  • Webby Awards Honoree (Social Gaming)
  • SAN Accent Nominee
Meer ŠKODA cases