Volkswagen fanwagen

In 2011 besloot Volkswagen nog één keer een van haar klassiekers te bouwen; de Volkswagen Transporter 1 of de Kever. Voor deze speciale gelegenheid had WebHare de eer om een Facebook applicatie te bouwen. In deze applicatie konden fans bepalen welke wagen volgens hen tot de echte Volkswagen klassier behoort. De auto die als eerste 20.000 likes kreeg, werd eenmalig opnieuw geïntroduceerd in unieke vorm: de Volkswagen 'Fanwagen', met allerlei ingebouwde Facebook-features. Eén van de duizenden fans maakte uiteindelijk kans om deze bijzondere wagen te winnen. 


TECHNISCHE IMPLEMENTATIE

WebHare verzorgde de technische implementatie van de campagne. Waaronder de ontwikkeling van de Facebook Page Tab, het verwerken van alle campagne fases en stemmen in de beheeromgeving en niet onbelangrijk: technische features en software in de Fanwagen. 




AWARDS

Volkswagen Fanwagen won een zilveren Esprix, een zilveren Cannes Lion én twee zilveren eurobest awards. De campagne genereerde een hoge interactiviteit onder de fans met een gemiddelde 'people talking about' van 11.500 (1 nov - 15 dec) met een piek van 26.500 in week 3. Hiermee stond Volkswagen zelfs structureel in de top 5 van alle Nederlandse merken (volgens facebookmonitor.nl). Binnen 9 dagen kozen 30.000 fans hun favoriete model.

ONGEKEND SUCCES

Een investering van €150.000 leverde een advertentiewaarde van maar liefst €270.000 op. De campagne is de hele wereld overgegaan: Fanwagen werd benoemd tot één van de 10 meest succesvolle social media campagnes van 2011 door AdAge.